vrijdag 13 maart 2009

Fotoverslag vleugelmontage Lambach

Fotoverslag: Montage vleugels Lambach HLII
Omdat een foto meer zegt dan de spreekwoordlijke 1000 woorden, word dit blog een serie foto's met korte bijschriften/uitleg.


Zodra we waren aangekomen op het Aviodrome, natuurlijk eerst even een kopje koffie gedronken, voor we aan de slag gingen.

De Lambach, zoals ze erbij stond voordat we met onze werkzaamheden begonnen. Op de voorgrond de nieuwe lekbak (een bak om uit de motor lekkende olie/brandstof op te vangen).


De montage van de bakboord (links) bovenvleugel. Er zijn 3 man nodig om de vleugel vast te houden, zodat vervolgens een 4e persoon (in dit geval yours truly) de bouten vast kan zetten.


Een overzichtsfoto van het proces.


Dat geld ook voor deze foto...


Het is geweldig om te zien hoe mensen staan te kijken, zeker als het volwassenen betreft die op kleuter-stoeltjes eens zitten te bekijken wat we allemaal aan het doen zijn.


Chris aan het werk met het borgen van de bouten. (Borgen is het vastzetten van bouten/moeren aan elkaar of aan het frame om te zorgen dat ze niet los kunnen trillen/spontaan los kunnen draaien)


De borgingen worden gecheckd.


Ondergetekende bezig met het borgen van de bevestigingsbouten van de rechter-bovenvleugel.


Detail-aanzicht van deze bezigheid.


De laatste borgingen van de bovenvleugels worden aangebracht.


De fairing (stroomlijnbeplating) word aangebracht.


De vele schroefjes waar deze beplating mee vast word gezet, kosten veel tijd om allemaal individueel aan te draaien.


Op deze manier, met alleen de bovenvleugels nog bevestigd, heeft het vliegtuig naar mijn mening wel iets weg van een gewoon cessna sportvliegtuig...


Op deze foto zijn de ondervleugels ook al gemonteerd. Van het monteren hiervan heb ik helaas geen beeldmateriaal.


Sander doet nog snel een motorinspectie voor we weer naar Delft vertrekken.


De Lambach in haar volle glorie, met Chris ernaast.

Alle foto's copyright SSVOBB


Aankondiging draaidag
Morgen (Zaterdag 14 maart 2009) zal er weer een draaidag zijn van de SSVOBB op het Aviodrome. We hopen ergens tussen 12 en 3 de motor te kunnen draaien, dit in verband met het weer.

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.