dinsdag 4 januari 2011

LUCHTDICHT: Golfslag

Een tijdje geleden de volgende tekst geschreven over gedachten en de onmenselijke taak om daar grip op te houden.

Golfslag

Beheersing van gedachten, de vorm der hersengolf,
De vraag is: Hoe gedraag ik me? Als schaap, of toch als wolf?
De man, de jacht, die twee zijn meestal sterk verbonden,
Altijd op zoek, soms wat subtiel, maar meestal onomwonden.
Een voordeel of een nadeel? Constante waakzaamheid,
Verdeling van gedachten, verdeling van de tijd.
Toch, in het werken, simultaan, zijn hersenen niet geweldig,
Staan m’n gedachten op het bord, of denk ik dat ‘k in bed lig?
Het lijkt wel op 10 stekkers, maar slechts 1 stopcontact,
Slechts 1 object van focus op elk tijdsinterval.
Een keuze om te maken, maar meestal onbewust,
Waaraan besteed ik aandacht? Aan voedsel, kennis, lust?
De keus wordt meestal snel gemaakt, soms niet wat je zou willen,
De verleiding soms te groot, om een honger te stillen.
Hoewel dit soms, als Tantalus, verwordt tot zware kwelling,
Het middel net buiten bereik, een pijnlijk ware stelling…

Copyright 2010, Halbe Mulder

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.