dinsdag 17 februari 2009

Luchtdicht: "Barricades"

Een vertaling/vrije interpretatie van "Through the barricades" van Spandau Ballet.



Originele tekst en muziek copyright van de originele artiesten/schijvers, onderstaande tekst copyright Halbe Mulder, 2009


"Barricades"
Moeder weet niet wat er met de liefde is,
Ze zegt dat onze jeugd voor ons de kracht is.
Ik zie ’t aan haar gezicht, dat ijzig lijkt,
Haar offers zijn te zien, als ze toch een lach bereikt…

Maar nu ik zie wat men zegt,
Zodra onze zon verdwijnt.
Onze liefde op een dor land,
Barricades, niet meer zijnd.

Vader was altijd mijn grote held,
Hij vocht voor vrijheid, waarmee hij heel de wereld helpt.
Hielp me met m’n spreekbeurten op school,
‘K kende ze in m’n hart, maar voor hem was ’t toen te vol…

En nu ik zie, wat men zegt,
Met de fanfare-muziek,
Onze liefde op een dor land,
Die blokkade maakt me ziek…

Ontsproten aan twee kanten van ‘t leven,
Hetzelfde voelen wij, wat we hopen en vrezen.
Dus kom tot mij, diep in mijn slaap,
We bouwen ’n brug, en dansen over straat!

Want nu ik zie, wat men zegt,
Zodra de drummer zwijgt,
Onze liefde op een dor land,
Barricade die verdwijnt…

O, kijk maar om en ik ben er!
Er zit een wond hier in mijn hart, maar die draag ik alleen.
Vroeger dacht ik over ons als mens,
Maar blijkbaar was dat maar een loze wens,
En de sterren wijzen ons op de alom aanwezige uitweg.

O, ‘k weet niet waar de liefde is,
Hier in dit dorre land, waar wanhoop kracht is.
Dit kind, zo gul en vol van hoop,
Zonder kans op verlies, dan ga je toch ervoor…

Dus nu ik zie, wat men zegt,
Over dit vreselijk’ ideaal,
Onze liefde op een dor land,
De blokkade heeft gefaald…

Dus nu ik zie, wat ze zeggen,
Bij het begraven van ons hart,
Onze liefde op een dor land,
Blokkade van onze eigen smart…

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.