donderdag 5 februari 2009

SPOTLIGHT: The Story of Stuff

Aanleiding
Vanmiddag in college kregen we een animatie te zien genaamd "the story of stuff". Ik vond deze animatie zo goed dat ik hem graag met u zou willen delen.


De animatie
Klik op deze link en druk op play.


Mijn mening
Natuurlijk is dit filmpje Amerikaans en dus lichtelijk over the top, en zitten er een aantal onbelangrijke feitelijke onjuistheden in. Het gaat echter om het principe en het bewust worden van wat we aan het doen zijn.
Het filmpje was, voor mij in ieder geval, confronterend en vol herkenning tegelijk. We kopen allerlei dingen die we niet nodig hebben, en die ons aangepraat worden. We verbruiken veel te veel energie en grondstoffen, en we willen er alleen het absolute minimum voor betalen, waardoor we de uitbuiting van onze aarde in stand houden.
Tegenwoordig word je bijna voor gek uitgemaakt als je nog met de vorige generatie Ipod rondloopt, of je een computer hebt met Windows 98 (of nog erger, helemaal geen computer). Het probleem ligt naar mijn mening wel iets minder duidelijk dan in het filmpje word gesuggereerd. Niet alleen de fabrikanten, ontwerpers en media hebben schuld, maar ook de samenleving als geheel.
De mens is van nature een behoorlijk kuddedier, we zijn bereid om veel te doen om maar bij de groep te kunnen horen. In onze samenleving betekent dit over het algemeen gekleed gaan volgens de (steeds veranderende) mode, en respect krijgen door het nieuwste van het nieuwste te bezitten. Naar mijn mening is het feit dat dit zit voorgeprogrammeerd in onze natuur geen reden om te zeggen dat we er niets aan kunnen doen, maar juist een reden waarom we extra ons best moeten doen om deze cirkel te doorbreken. Je moet je afvragen of je wel geaccepteerd wilt worden om wat je draagt of bezit in plaats van om wie je bent.


OK, er is een probleem, maar wat kan ik daar nou aan doen?
Om te beginnen: kijk eens kritisch naar wat je doet en koopt. Probeer je eens een dag bij alles wat je doet af te vragen "Waarom doe ik dit? Wil ik dit doen?", en bij alles wat je koopt je af te vragen of je het echt nodig hebt om te zijn wie je bent, om gelukkig te zijn, en hoe lang je het gaat gebruiken, of leuk gaat vinden.
Om maar een voorbeeld te geven: Als ik kijk naar mijn plank met computergames, schrik ik er steeds weer van hoe weinig ik de meeste speel. Wat dat betreft zijn sommige spellen echt de aanschaf niet waard geweest, hoewel ik sommige andere spellen vele uren heb gespeeld.
Ga nu niet denken dat je iets wat geen eerste levensbehoefte is, bijvoorbeeld een spelcomputer, niet zou mogen aanschaffen. Vraag je gewoon af of het iets is wat jij wil, en waar je iets mee gaat doen. Een spelcomputer is geen vereiste om te kunnen leven, maar je kan er wel heel veel uren lol aan beleven. Het belangrijkste is dat je iets doet met de dingen die je hebt, en ze niet (vrijwel) ongebruikt het raam uit mikt.

Probeer daarnaast ook eens om, als iets kapot is, het te repareren in plaats van klakkeloos weg te gooien en door iets nieuws te vervangen, of het weer te verkopen of aan de kringloopwinkel te geven.
Als je iets zelf kan maken (bijvoorbeeld kleding), kost dit misschien wel meer tijd dan in de winkel iets kopen, maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Zo heb je er voldoening van als het af is, je hebt je vaardigheden verbeterd en je hebt iets wat compleet naar je eigen wensen is. Ook weet je zeker wat je erin hebt verwerkt, en hoe het in elkaar zit, waardoor je het zelf waarschijnlijk ook kan repareren.
Koop in plaats van het goedkoopste voedingsmiddel ook eens iets met een biologisch keurmerk. Het kost meestal meer, maar de productie ervan is over het algemeen goed gecontroleerd, en niet alleen beter voor jezelf, maar over het algemeen ook beter voor de omgeving.

Als laatste: Blijf bewust van wat je koopt en doet, en de consequenties ervan op onze wereld, en probeer anderen hier ook bewust van te maken. Je hoeft natuurlijk niet meteen de straat op en met grote spandoeken en leuzen langs de deuren, maar praat er simpelweg eens over met mensen in je omgeving.



"Niemand zal in zijn eentje de wereld kunnen veranderen, maar als iedereen zo denkt, dan veranderd er nooit wat!"

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.