Over Spotlight:
Spotlight is mijn manier om te proberen concepten, projecten en producten waarvan ik vind dat ze meer aandacht verdienen een beetje meer bekendheid te geven. Vaak echter zullen de stellingen die ik hier aanneem niet uw mening zijn. Zijn er dingen niet duidelijk, bent u het ergens niet mee eens, of maak ik principiële fouten? Plaats een reactie, en laat dit me op die manier weten!
Bell-Boeing V-44 Quad TiltRotor
De V-44 QTR is een concept van Bell en Boeing dat als nieuw transportmiddel moet gaan dienen voor de militaire luchtvaart, en daarin de rol van de C-130 Hercules moet gaan overnemen en aanvullen. De C-130 Hercules is een militair vliegtuig dat vooral word gebruikt voor het transport van troepen en materieel en het afleveren van hulpgoederen in moeilijk toegankelijke gebieden (door middel van paradroppings).
De V-44 moet een romp met ongeveer dezelfde afmetingen krijgen als een C-130, waardoor de transport-rol makkelijk kan worden overgenomen. Wat de V-44 echter veel beter maakt dan de C-130, is dat de V-44 een zogenaamde tiltrotor is. Dit houd in dat de motoren en propellors kunnen kantelen, waardoor een soort hybride ontstaat tussen een helikopter en een standaard vliegtuig.
Dankzij het tiltrotor-concept kan de V-44 dus verticaal starten en landen. Dit heeft vele voordelen. Zo word het aantal landingslocaties drastisch uitgebreid (een landingsplek hoeft geen grotere afmetingen te hebben dan de afmetingen van het toestel), en kunnnen goederen die niet geschikt zijn om met slechts een parachute als bescherming uit een vliegtuig te worden gegooid, toch worden afgeleverd op moeilijk bereikbare plekken. Ook kunnen evacuaties veel sneller plaatsvinden, aangezien het toestel vrijwel geen tijd nodig heeft om een landingslocatie te zoeken, meteen kan landen in plaats van eerst een goede aanvliegroute te moeten zoeken, en meteen zodra de wielen de grond raken er mensen en/of materieel kan worden ingeladen, in plaats van dat er eerst afgeremd, getaxied en gedraaid moet worden.
Natuurlijk kan dit alles ook met een uit de kluiten gewassen helicopter worden bereikt, alleen heeft een helicopter een aantal grote nadelen ten opzichte van een normaal vliegtuig. Zo zijn ze minder zuinig, aangezien lift en snelheid onafhankelijk van elkaar moeten worden opgewekt, en de lift geen gevolg is van de snelheid. Een ander nadeel van helicopters ten opzichte van vliegtuigen is de veel lagere topsnelheid. Doordat de V-44 zowel als helicopter en als vliegtuig kan fungeren, kan hij voor iedere vluchtfase de voordeligste vorm aannemen.
Mocht u denken dat een dergelijk concept niet haalbaar is, Bell-Boeing heeft al een 2-motorige versie (de V-22 Osprey, zie hieronder) in productie. De V-44 onderscheid zich echter door een vele malen grotere laadcapaciteit, de 4 motoren en dubbele vleugels, en door een grotere stabiliteit.
Het blog van de Delfste student Halbe Mulder. Een veelzijdig persoon, die naast zijn studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek aan de TU Delft onder andere ook drumt, vliegtuigen bouwt en teksten en gedichten schrijft, die hier meestal gepubliceerd worden.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
LUCHTDICHT gebundeld!
Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten