vrijdag 21 november 2008

Catia, Cones en Cars

SSVOBB; voortgang brandstofsysteem
Maandag-avond bij de SSVOBB weer aan het brandstofsysteem voor de Impuls gewerkt. De brandstoftank is qua ontwerp zo goed als af, alleen de schotten (om te zorgen dat de brandstof niet in de tank gaat rondklotsen), het leidingwerk en de ophanging moet nog in detail worden ontworpen.
Ook is besloten dat onze Lambach HL II binnenkort word gedemonteerd en gaat verhuizen naar het Aviodrome op Lelystad Airport, waar ook anderen deze prachtkist kunnen bewonderen en de SSVOBB-medewerkers veel gereedschap en expertise van anderen bij de hand hebben.


Dinsdag Dare-Dag
Dinsdag-avond met een ander lid van SRP 15/de hoge noorderlingen naar de hofleverancier der Nederlandse amateur-raketbouwers, de GAMMA, geweest om inkopen te doen voor de bouw van onze raket. Na ongeveer 2 uur in de GAMMA te hebben rondgelopen, zijn we vertrokken met een imposante hoeveelheid constructiemateriaal, dat wil zeggen 1 houten plank... Efficiënt inkopen is blijkbaar iets wat men door ervaring leert.
Woensdag-avond ben ik met het andere lid bezig geweest om uit onze plank een aantal tussenschotten en verstevigingsringen te zagen. Het eerste probleem diende zich al snel aan: Niemand had een passer bij zich. Uiteindelijk bleek een schuifmaat de grote hulp, maar voor ieder ander die dit van plan is: Daar is gereedschap niet voor gemaakt!
Het tweede probleem was dat er geen elektrische figuurzaag beschikbaar was. Met de hand zagen was dus het enige wat erop zat... Totdat ik de gaten-boor ontdekte...
Na het boren van 1 gat bleek echter dat de gatenboor krom was, waardoor onze centering rings taps bleken toe te lopen, in plaats van perfecte holle cylinders te zijn. Achteraf gezien geen verkeerd effect, maar het was niet zoals gepland...


Web.com
Dinsdag-avond na DARE ben ik als lid van de Web.com der Vliegtuigbouwkundige StudieVereniging "Leonardo Da Vinci" (B'vo!) naar de commissie-integratie-borrel geweest. Dit was een borrel voor alle leden van commissies van de VSV, gehouden in de Delftse studenten-dancing "Lorre". Het was leuk om er even rond te hangen, maar jammergenoeg moest ik alweer vroeg weg, mijn nachtrust is mij namelijk erg geliefd...


Rijbewijs
Woensdagmiddag ben ik naar de rijopleiding van de ANWB geweest voor een zogenaamde intest. Dit houd in dat je een half uurtje in een rij-simulator word gezet, en de score die eruit komt, geeft een advies over hoeveel lessen je nodig hebt.
Het nadeel van de simulator is dat er vrijwel geen kracht nodig is om de pedalen in te drukken, het stuur te bewegen of te schakelen. Dit maakt het heel lastig om bijvoorbeeld gedoseerd gas te geven. Naar mijn mening is het erg moeilijk om de besturing accuraat te bedienen. Voordeel hiervan is dat je het wel veel accurater leert, en het uiteindelijk eigenlijk alleen maar mee kan vallen als je in een echte auto gaat zitten.
Ik was erg benieuwd hoe ik het zou doen, aangezien mijn enige ervaring met gemotoriseerde voertuigen tot nu toe bestond uit het vliegen in sportvliegtuigjes, waar men gas geeft met een hendel, en de voeten gebruikt om te sturen. De simulator gaf mij echter een score van 7,3 waar ik persoonlijk ruim tevreden over was.


Donderdag: Water-raket-bouw-dag
Donderdagmiddag moesten we voor ons AE1-005 project de 2 waterraketten bouwen die we hadden ontworpen. Simpel gezegd: vinnen uitsnijden en aan een fles lijmen, en neuskegels maken.
Dat laatste had ons heel veel tijd gekost, ware het niet dat een zeer gewaardeerde medewerker van de werkplaats ons aanbood om ons een heel eind op weg te helpen. Hij heeft ons ruim anderhalf uur werk bespaard door het schuim wat we voor onze neuskegels gebruikten met een elecktrische zaag al heel precies in de juiste vorm te zagen, op de milimeter nauwkeurig. Als we dit alles met de hand hadden moeten schuren, waren we heel veel langer bezig geweest.

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.