maandag 17 november 2008

Laat, veel te laat...

Weekverslag
Maandag:
De eerste les Catia 2D gehad. Catia is een industrieel softwarepakket voor het maken en doorrekenen van 3D modellen. Voordat we leren hoe we met deze 3D-functionaliteit om moeten gaan, zijn we verplicht eerst 2D onder de knie te krijgen. 2D is op zich een heel handig onderdeel van de software, om bijvoorbeeld technische tekeningen van modellen met slechts een paar muisklikken te exporteren en te printen. Complete modellen maken in 2D, zonder een 3D component, is echter naar mijn mening volkomen nutteloos...
Daarnaast nog bij de SSVOBB verder gegaan met het ontwerp van de brandstoftank voor de Impuls, de geometrie ligt inmiddels vast, het volgende obstakel worden de ophangpunten voor de bevestiging van de tank aan het frame.

Dinsdag:
Tijdens de reguliere colleges niet heel erg veel spectaculairs gedaan.
's Avonds bij DARE het ontwerp van onze raket vastgelegd, elektronica besteld en een presentatie in elkaar geknutseld.
Daarna nog naar de karaoke-avond van de Commissie 1e-jaars activiteiten der Vliegtuigbouwkundige StudieVereniging "Leonardo Da Vinci" (B'vo!) geweest, en hier nog even anderhalf uur leker meegefeest.

Woensdag:
Tijdens aerodynamica (de leer van gasstromen om objecten) bleken er opeens een heel aantal middelbare-school leerlingen bij ons college te zijn aangeschoven. Blijkbaar was er een meeloopdag. Voor iedereen die dit leest, en nog een studie-keus moet maken: Lucht- en Ruimtevaart-techniek hier in Delft is een heel erg leuke studie, je moet er alleen wel voor bereid zijn te gaan werken voor je studie!
's Avonds hadden we een avond van DARE in de faculty room (soort bar) op de faculteit. Op deze avond moesten alle teams hun raketontwerpen presenteren, en hadden de aanwezigen de mogelijkheid om kritische vragen te stellen ("Waarom plaats je een glijdend extra gewicht boven het ei dat je moet beschermen?"). Ons ontwerp kwam redelijk ongeschonden uit het commentaar, er was vooral veel interesse voor ons systeem wat moet gaan bepalen wanneer de raket zijn hoogste punt bereikt (daar moet de parachute uit de raket worden geschoten).
Als toetje op deze geweldige avond liet de Senior Safety Officer (if you see him running, try to keep up!) ons zien hoe de stuwstof die in onze motoren word gebruikt ontbrand. Uit de daaruitvolgende rookkolom van een meter of 20 bleek dat de raketmotor eigenlijk niets meer is dan overgroeide rookbom met overdruk...

Donderdag:
Niets speciaals gedaan, behalve dan dat ik aan mijn huiswerk heb gewerkt!

Vrijdag:
Bij het waterraketproject een model van onze raket in Catia gemaakt. Erg handig, want dit betekent dat je tekeningen kan exporteren (normaal gesproken moet je ze met de hand tekenen, wat een stuk minder nauwkeurig is) en allerlei berekeningen kan uitvoeren, die anders met de hand moeten gebeuren (het berekenen van het zwaartepunt bijvoorbeeld).

Weekend!


Vandaag: Catia les 2...
Zojuist het 2e practicum Catia afgerond, mijn eerdere ervaring met het programma zorgde ervoor dat ik in 1,5 dagdeel het project kon afronden in plaats van de 3 dagdelen die ervoor staan. Vandaar dat ik nu nog even tijd heb om dit blog te typen.

1 opmerking:

Anoniem zei

hey halbe,

leuk om te lezen dat je daar zo op de goede plek zit!!

succes!!

groet van Gaatske (mevr.) Kamminga

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.