dinsdag 13 januari 2009

LSDicht: 8 tot 4

Voor het cabaret van mijn examenjaar op de middelbare school heb ik een aantal liedjes aangepast. Zo ben ik ook aan de slag gegaan met "9 to 5" van Dolly Parton, om hiermee de discussie over de vele uren op een luchtige manier aan te halen. Dit was het resultaat. Copyright Halbe Mulder, 2007.


De wekker gaat, ik rol uit bed,
Dan meteen de douche aangezet,
Het koude water helpt me uit m’n droom.
Snel een broodje, dan op de fiets,
Zo vroeg zie je nog bijna niets,
Maar ja, na 6 jaar is dit voor ons gewoon.

Ja, van 8 tot 4
Zitten wij constant op school, en dat zit
Ons tot hier,
Want ons rooster zit zo vol,
Oh, een tussenuur,
Dankzij de roostermaker,
Dan is ’t de bedoeling dat we huiswerk gaan maken?
Van 8 tot 4,
Heeft dat nou echt veel zin?
Van 8 tot 4,
Wij zien het nut niet in! Met een goed
Rooster, dan
Krijgen lessen eens effect,
En worden niet alleen maar onze dagen opgerekt!

De bel gaat: al een uur voorbij,
En dat maakt ons een beetje blij,
Maar ja, er zijn nog 7 uur te gaan.
Hup, snel naar een ander lokaal,
Vroeg of laat zie je ze allemaal.
In elke heb je ooit wel iets gedaan.

Als leraar is het ook niet cool,
Het geeft je echt geen top gevoel,
Dat je hier steeds zit van 8 tot 4.
Ieder jaar weer dezelfde stof,
Leerlingen worden ook snel grof,
Dus ja, dan lust je ’s avonds wel wat bier.

1 opmerking:

Anoniem zei

Terwijl ik mijn MSO voor de leerlingen in v6d voorbereid, lees ik je epische gedicht.

Hartstikke leuk !
Ga zo door....zo spreekt de juf uit Paterswolde.

Een Fries-Drentse groet van je oud-lerares Nederlands Henny Veltman

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.