dinsdag 20 januari 2009

Tentamens en situatie-update

Tentamens: It's that time of the year again...
Afgelopen week, deze week en volgende week zijn het voor mij weer gevreesde tijden: de tijd van het oordeel over wat ik heb uitgespookt het afgelopen (halve) semester oftewel tentamentijd!!!
Voor mij had de TU deze periode 4 tentamens in petto, waarvan ik er 2 al heb gemaakt.
Afgelopen woensdag: Analyse/Calculus
Mijn favoriete tentamen kwam als eerste. Voor dit tentamen heb ik qua leren meer gedaan dan voor alle eerdere tentamens bij elkaar. Het mocht echter niet veel baten, naar mijn huidige inschatting heb ik het tentamen niet gehaald, maar toch ging het wel beter dan ik van te voren verwachtte. Voor een stukje poëzie over mijn frustraties tijdens mijn studiepogingen voor dit tentamen verwijs ik u door naar Luchtdicht: Calculus nightmare
Afgelopen maandag: Aerodynamica
Na de calculus-nachtmerrie was het mij wel duidelijk dat meer werken wel de oplossing was, maar dat ik nog niet genoeg had gedaan. Daarom voor het aerodynamica-tentamen nog harder gewerkt, een samenvatting gemaakt en zelfs een aantal tentamenopgaven. Het heeft geholpen, het tentamen ging voor mijn gevoel heel redelijk, zeker boven verwachting en hopelijk voldoende. Ik had echter voor mijn gevoel op de verkeerde manier geleerd, achteraf gezien was het veel belangrijker de formules uit het hoofd te kennen dan te weten hoe en waarom ze werken.
De opgaven met betrekking tot supersone stromingen bleek ik nog steeds niet goed genoeg te snappen, hoewel ik al niet meer de stomme fout maakte om een Mach-getal (Snelheid gedeeld door de lokale geluidssnelheid) aan te zien voor een snelheid.
Komende donderdag: hertentamen Statica
Komende donderdag mag ik het tentamen statica wat ik vorige periode zo verschrikkelijk "goed" heb gemaakt opnieuw te lijf gaan. Ik heb er veel meer vertrouwen in dan de vorige keer, hoewel ik de stof met betrekking tot de belasting van kabels en drukvaten nog wel goed moet bestuderen. Het voordeel is echter dat we de afgelopen tijd met Mechanica heel veel voortgeborduurd hebben op de stof van statica, en er ook heel veel mee hebben gewerkt. Daardoor zit het grootste gedeelte van de stof inmiddels al heel aardig in mijn hoofd.
Volgende week vrijdag: Aerospace Materials and Manufacturing
Een pittig vak, maar een stuk makkelijker om te leren dan de anderen om 2 redenen. Ten eerste is het meer kennen en kunnen dan slechts formules in het hoofd stampen (iets waar ik niet bepaald goed in ben), en ten tweede heb ik er nog een hele week voor om te studeren. Voor degenen die niet bekend zijn met de inhoud van dit vak: Materials & Manufacturing is het vak dat ons leert over hoe materialen en materiaaleigenschappen de ontwerpen van vliegtuigen beinvloeden. Ook krijgen we erg veel kennis over de materialen zelf, en hoe we de eigenschappen van een materiaal naar onze hand kunnen zetten. Ook regelmatig worden ons plaatjes voorgeschoteld van vliegtuig-gerelateerde incidenten of ongelukken, en aan ons vervolgens de vraag om uit deze afbeeldingen op te maken wat er gebeurd is. Erg leuk en zeer leerzaam.


Situatie-update
Gedichten, songteksten en dergelijken
Ik ben de laatste tijd weer steeds meer bezig met het creëren/vertalen van songteksten en gedichten, zoals in de berichten te zien is. Sommige dingen komen voort uit frustraties die ik van me af probeer te schrijven, anderen uit dingen die ik mensen wil meegeven, en sommigen puur uit 1 of 2 zinnetjes die plotseling in mijn hoofd opborrelen. Een kort overzicht van wat ik tot nu toe op dit blog aan dergelijke teksten heb geplaatst:
- Luchtdicht: Een kort gedichtje, kwam plotseling midden in de nacht vrijwel kant en klaar in mijn hoofd opzetten.
- Italian summer thoughts: Na een enigzins confronterend moment van bezinning afgelopen zomer in Italië kwam dit gedicht vrijwel als vanzelf uit de pen gevloeid.
- Calculus Nightmare: Nadat ik zo gefrustreerd geraakt was door alle calculusformules dat ik door de formules de symbolen niet meer zag, was dit tekstje het resultaat van het van me afschrijven van die frustratie.
- 8 tot 4: Voor het afscheidscabaret van mijn examenjaar op mijn middelbare school heb ik "9 to 5" van Dolly Parton omgebouwd tot een protestnummer tegen te veel uren, waar ik ironisch genoeg toch een behoorlijk aantal uren werk in heb gestopt. Sinds ik hier op de TU zit, vraag ik me echter toch af waar we al die tijd over zeurden...
- Brief naar Wonderland?: Bedoeld als advies naar een vriendin, is dit uiteindelijk een algemeen geldende brief geworden aan mensen die te introvert zijn, of zich achter een masker proberen te verschuilen.
Let op: tenzij anders vermeldt zijn deze teksten mijn eigendom, ligt het copyright bij mij en word het niet gewaardeerd als ze zonder overleg worden (her-)gebruikt. In overleg is echter heel veel mogelijk...

Vliegen
De afgelopen periode ben ik ook weer een aantal keren gaan vliegen, mijn totaal aantal gelogde uren staat voorlopig op 3 vluchten van in totaal 1 uur en 25 minuten waarin in totaal 6 landingen hebben plaatsgevonden. Aangezien ik dit vliegvirus/vogelgriep volgens mij toch behoorlijk te pakken heb, begin ik er toch steeds serieuze over te denken om te gaan lessen voor een vliegbrevet (PPL of RPL). Gezien de kosten hiervan zijn sponsors natuurlijk hartelijk welkom (Kom op, Bill Gates!)

Geen opmerkingen:

LUCHTDICHT gebundeld!

Alweer een tijdje terug is een groot aantal van mijn teksten samengevoegd tot een klein boekje, getiteld "Technisch Dichten voor beginners". Mocht u geinteresseerd zijn in een exemplaar hiervan, neem dan contact met mij op via het "contact"-knopje aan de rechterkant.